Kan ik voorkomen dat ik valse e-mails ontvang?

U kunt zelf actie ondernemen en helpen voorkomen dat u dergelijke e-mails ontvangt. Het beste kunt u daarvoor contact opnemen met uw Internet Service Provider en/of e-mail provider.

Alle e-mail die u ontvangt komt namelijk door de e-mail filters van uw provider. Geïnfecteerde bijlagen, hyperlinks en ongeldige afzenders zijn mogelijk door hen te herkennen, te blokkeren of kunnen in ieder geval als SPAM/onveilig gemarkeerd worden.

Lees verder over hoe u uw Internet Service Provider en/of e-mail provider hierbij kunt helpen.

Hoe kan ik helpen?

  • Door valse e-mails door te sturen aan uw Internet Service Provider en/of e-mail provider kunt u helpen. Hiermee helpt u de samenleving en uzelf.
  • Vrijwel iedere Internet Service Provider heeft een misbruik (abuse) e-mailadres. In de onderstaande tabel vindt u per provider dit e-mail adres terug.
  • Stuur iedere valse e-mail (te herkennen aan de eerder aangegeven kenmerken) die u ontvangt door naar het misbruik adres van uw eigen Internet Service Provider en/of e-mail provider. Deze voorbeelden hoeven dus niet alleen over Intrum te gaan, maar gelden voor alle mogelijke valse e-mails die u ontvangt.
  • Gebruikt u Gmail of Yahoo of een andere online dienst? U dient dan in uw omgeving het bericht te markeren als ‘Phishing’. Meer info en tips hierover kunt u vinden bij deze diensten zelf.

U kunt uw eigen Internet Service Provider herkennen aan de naam achter het @ (apenstaartje) bij de domeinnamen.

Internet Service Provider         Misbruik adres             Domeinnamen       
Caiway misbruik@caiway.nl @caiway.nl
Fiber abuse@fiber.nl @fiber.nl
KPN abuse@kpnmail.nl @kpnmail.nl
@kpn.nl
@kpnplanet.nl
@planet.nl
@wxs.nl
@hetnet.nl
@freeler.nl
Microsoft abuse@hotmail.com @hotmail.com
@live.com
@outlook.com
@msn.com
Online abuse@online.nl @online.nl
Tele2 abuse@versatel.net @versatel.nl
@tele2.nl
Telfort abuse@telfort.nl @telfort.nl
XS4ALL absuse@xs4all.nl @xs4all.nl
Ziggo abuse@ziggo.nl @ziggo.nl

Gebruikt u of uw bedrijf een eigen domeinnaam?

Neem dan contact op met uw ICT afdeling of ICT dienstverlener en laat hen naar de e-mail kijken. In de bron informatie van deze e-mail kunnen zij zien waarom de e-mail toch bij u terecht is gekomen. Ze kunnen dan kijken naar de SPF en DMARC details en naar de SPAM score van het bericht.