Valse berichten 

15-08-2019: Vandaag zijn er valse sms-berichten verstuurd uit naam van Intrum Justitia. In de sms wordt de ontvanger gevraagd om direct te betalen om inbeslagname te voorkomen. Deze sms-berichten zijn vals en wij willen u uitdrukkelijk waarschuwen om niet op de link in het bericht te klikken. Hier is sprake van fraude (phishing). U kunt hiervan melding maken bij de Fraude Helpdesk.

Meer informatie over het sms-bericht? Klik dan hier

15-08-2019: Wij ontvangen verontrustende berichten van personen die gebeld worden door een partij die zich voordoet als 'Intrum Justitia' en op dreigende wijze om een betaling vraagt om inbeslagname te voorkomen. Hier is sprake van fraude (phishing). Verbreek alstublieft de verbinding en zoek bij twijfel contact met Intrum via info.klanten@intrum.com. 
 

Kan ik voorkomen dat ik valse e-mails ontvang?

U kunt zelf actie ondernemen en helpen voorkomen dat u dergelijke e-mails ontvangt. Het beste kunt u daarvoor contact opnemen met uw Internet Service Provider en/of e-mail provider.

Alle e-mail die u ontvangt komt namelijk door de e-mail filters van uw provider. Geïnfecteerde bijlagen, hyperlinks en ongeldige afzenders zijn mogelijk door hen te herkennen, te blokkeren of kunnen in ieder geval als SPAM/onveilig gemarkeerd worden.

Lees verder over hoe u uw Internet Service Provider en/of e-mail provider hierbij kunt helpen.

Hoe kan ik helpen?

  • Door valse e-mails door te sturen aan uw Internet Service Provider en/of e-mail provider kunt u helpen. Hiermee helpt u de samenleving en uzelf.
  • Vrijwel iedere Internet Service Provider heeft een misbruik (abuse) e-mailadres. In de onderstaande tabel vindt u per provider dit e-mail adres terug.
  • Stuur iedere valse e-mail (te herkennen aan de eerder aangegeven kenmerken) die u ontvangt door naar het misbruik adres van uw eigen Internet Service Provider en/of e-mail provider. Deze voorbeelden hoeven dus niet alleen over Intrum te gaan, maar gelden voor alle mogelijke valse e-mails die u ontvangt.
  • Gebruikt u Gmail of Yahoo of een andere online dienst? U dient dan in uw omgeving het bericht te markeren als ‘Phishing’. Meer info en tips hierover kunt u vinden bij deze diensten zelf.

U kunt uw eigen Internet Service Provider herkennen aan de naam achter het @ (apenstaartje) bij de domeinnamen.

Internet Service Provider         Misbruik adres             Domeinnamen       
Caiway misbruik@caiway.nl @caiway.nl
Fiber abuse@fiber.nl @fiber.nl
KPN abuse@kpnmail.nl @kpnmail.nl
@kpn.nl
@kpnplanet.nl
@planet.nl
@wxs.nl
@hetnet.nl
@freeler.nl
Microsoft abuse@hotmail.com @hotmail.com
@live.com
@outlook.com
@msn.com
Online abuse@online.nl @online.nl
Tele2 abuse@versatel.net @versatel.nl
@tele2.nl
Telfort abuse@telfort.nl @telfort.nl
XS4ALL absuse@xs4all.nl @xs4all.nl
Ziggo abuse@ziggo.nl @ziggo.nl

Gebruikt u of uw bedrijf een eigen domeinnaam?

Neem dan contact op met uw ICT afdeling of ICT dienstverlener en laat hen naar de e-mail kijken. In de bron informatie van deze e-mail kunnen zij zien waarom de e-mail toch bij u terecht is gekomen. Ze kunnen dan kijken naar de SPF en DMARC details en naar de SPAM score van het bericht.