Kan ik voorkomen dat ik valse e-mails ontvang?
U kunt zelf actie ondernemen en helpen voorkomen dat u dergelijke e-mails ontvangt. Het beste kunt u daarvoor contact opnemen met uw Internet Service Provider en/of e-mail provider.
Alle e-mail die u ontvangt komt namelijk door de e-mail filters van uw provider. Geïnfecteerde bijlagen, hyperlinks en ongeldige afzenders zijn mogelijk door hen te herkennen, te blokkeren of kunnen in ieder geval als SPAM/onveilig gemarkeerd worden.
Lees verder over hoe u uw Internet Service Provider en/of e-mail provider hierbij kunt helpen.
Hoe kan ik helpen?
- Door valse e-mails door te sturen aan uw Internet Service Provider en/of e-mail provider kunt u helpen. Hiermee helpt u de samenleving en uzelf.
- Vrijwel iedere Internet Service Provider heeft een misbruik (abuse) e-mailadres. In de onderstaande tabel vindt u per provider dit e-mail adres terug.
- Stuur iedere valse e-mail (te herkennen aan de eerder aangegeven kenmerken) die u ontvangt door naar het misbruik adres van uw eigen Internet Service Provider en/of e-mail provider. Deze voorbeelden hoeven dus niet alleen over Intrum te gaan, maar gelden voor alle mogelijke valse e-mails die u ontvangt.
- Gebruikt u Gmail of Yahoo of een andere online dienst? U dient dan in uw omgeving het bericht te markeren als ‘Phishing’. Meer info en tips hierover kunt u vinden bij deze diensten zelf.
U kunt uw eigen Internet Service Provider herkennen aan de naam achter het @ (apenstaartje) bij de domeinnamen.
Internet Service Provider | Misbruik adres | Domeinnamen |
Caiway | misbruik@caiway.nl | @caiway.nl |
Fiber | abuse@fiber.nl | @fiber.nl |
KPN | abuse@kpnmail.nl | @kpnmail.nl @kpn.nl @kpnplanet.nl @planet.nl @wxs.nl @hetnet.nl @freeler.nl |
Microsoft | abuse@hotmail.com | @hotmail.com @live.com @outlook.com @msn.com |
Online | abuse@online.nl | @online.nl |
Tele2 | abuse@versatel.net | @versatel.nl @tele2.nl |
Telfort | abuse@telfort.nl | @telfort.nl |
XS4ALL | absuse@xs4all.nl | @xs4all.nl |
Ziggo | abuse@ziggo.nl | @ziggo.nl |
Gebruikt u of uw bedrijf een eigen domeinnaam?
Neem dan contact op met uw ICT afdeling of ICT dienstverlener en laat hen naar de e-mail kijken. In de bron informatie van deze e-mail kunnen zij zien waarom de e-mail toch bij u terecht is gekomen. Ze kunnen dan kijken naar de SPF en DMARC details en naar de SPAM score van het bericht.