Niet de liefde, maar geld voor koppels reden om bij elkaar te blijven

Amsterdam, 14 februari 2019 – 15% van de Nederlandse koppels blijft bij elkaar voor het geld. Valentijnsdag is de meest romantische dag van het jaar, maar de liefde heeft binnen veel relaties plaats gemaakt voor financieel realisme. Uit onderzoek uitgevoerd door financieel dienstverlener Intrum blijkt dat sommige stellen het zich financieel gezien niet kunnen veroorloven om hun relatie te beëindigen, terwijl zij dit wel zouden willen. Voor stellen met kinderen ligt dit nog moeilijker, bijna een vijfde (19%) geeft de financiën op als reden om bij elkaar te blijven.

Het is een onromantische boodschap die naar voren komt uit het European Consumer Payment Report, uitgegeven door financieel dienstverlener  Intrum.  Uit het onderzoek blijkt ook dat stellen in Frankrijk en Spanje vaker bij elkaar blijven voor het geld. Fransen zijn koploper  met 23%, in Spanje blijft 21% van de koppels bij elkaar vanwege hun financiële situatie. 

Uit elkaar gaan is duur

“Uit elkaar gaan is duur. Niet alleen de kosten van een scheiding, maar alleen al het kunnen veroorloven van een eigen woonruimte is voor velen niet mogelijk. Dit kan ervoor zorgen dat stellen noodgedwongen bij elkaar blijven”, zegt Carlijn Hofland, directeur marketing en communicatie van Intrum Nederland. “Het voortbestaan van relaties wordt daarbij ook beïnvloed door de inkomensverdeling tussen de beide partners. Wanneer jouw partner de kostwinnaar is, kan dit jou doen besluiten om bij jouw partner te blijven. Het  beëindigen van een relatie kost daarbij ook geld en brengt emotionele pijn met zich mee, aspecten die van invloed zijn op de beslissing.”

Oude liefde roest niet

Uit het onderzoek is verder gebleken dat van één op de vijf mannen de relatie wel eens is stuk gelopen door hun financiële situatie. Dit geldt voor slechts 8 procent van de vrouwen. Het mislukken van een liefdesrelatie als gevolg van de financiële situatie komt veel vaker voor bij jongeren tussen de 18-24 jaar (28%) dan bij ouderen. Bij 65 plussers is dit zelfs voor maar 5 procent van de respondenten het geval geweest.  

“We adviseren mensen met financiële problemen om zo snel als mogelijk contact op te nemen met de schuldeiser. Zo kan er samen naar een oplossing worden gekeken en te voorkomen dat relaties te lijden hebben onder de financiële situatie’, aldus Hofland.

Contact

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Carlijn Hofland via carlijn.hofland@intrum.com of 06 17 119 364

Over het European Consumer Payment Report

Het European Consumer Payment Report is gebaseerd op een onderzoek dat gelijktijdig is uitgevoerd in 24 Europese landen gedurende september 2018. We hebben hiervoor 24.401 consumenten bevraagd. Dit om inzicht te verkrijgen in het dagelijks leven van Europese consumenten; o.a. naar hoe ze hun geld uitgeven en hoe ze hun huishoudelijke financiën beheren. Aan het rapport voor Nederland hebben 1.002 consumenten meegedaan.

Het volledige rapport kunt u hier gratis downloaden.

Contact person

Woordvoerder

Carlijn Hofland

Director Marketing & Communications

+31 6 17 119 364

carlijn.hofland@intrum.com