‘Consument straft bedrijven die zich niet sociaal opstellen.’

Consumenten zijn steeds kritischer bij wat voor bedrijven ze hun geld wegbrengen.

Bijna 70% van de consumenten geeft aan liever geen zaken te doen met bedrijven die zich niet sociaal opstellen in tijden van inflatie. Dit blijkt uit het jaarlijkse European Consumer Payment Report, een onderzoek onder 1.000 Nederlandse consumenten door credit managementorganisatie Intrum. Consumenten vinden dat bedrijven meer betaalflexibiliteit moeten bieden in tijden van recessie (57%) en geven ook aan dit serieus mee te wegen in hun beslissing waar ze hun geld uitgeven (36%). Consumenten verwachten ook meer coulance van bedrijven wanneer een rekening niet (direct) betaald wordt (27%).

Sociaal is de norm

Inflatie heeft het afgelopen jaar een flinke deuk aangebracht in de koopkracht van mensen. Minder dan de helft van de consumenten (47%) geeft aan enige verbetering te voorzien in hun financiële situatie in de nabije toekomst. Het besef dat je je geld maar 1 keer kunt uitgeven brengt ook mee dat consumenten steeds kritischer worden bij wat voor bedrijven ze dit doen. De eisen die consumenten stellen aan organisaties worden steeds hoger en liggen vooral op sociaal vlak.

Noodzaak voor bedrijven om sociaal te blijven

De gevolgen van deze meer kritische houding van de consument zijn voor de bedrijven.  2 op de 10 (20%) geeft aan zich minder schuldig te voelen bij het niet betalen van een rekening en verwachten daar ook geen maatregelen tegen (27%). Consumenten voelen nog minder scrupules bij het skippen van een rekening wanneer een bedrijf zich niet sociaal opstelt in tijden van recessie. Bedrijven die wel loyaal blijken aan de consument, lijken hier ook de vruchten van te plukken. Bijna 60% van de consumenten zegt eerder geneigd te zijn om te kopen bij bedrijven die zich sociaal opstellen en flexibiliteit bieden als het gaat om betalingen tijdens economische tegenslag.

Ken je klant

Tijd investeren in het begrijpen van de redenen van betalingsachterstanden kan bedrijven helpen om hun aanpak af te stemmen op de behoeften van de klant en het aantal wanbetalers te verminderen. Ook bewustwording van hun eigen sociale impact kan bedrijven helpen om klanten te behouden, bijvoorbeeld door prijzen te verlagen wanneer kosten dalen. Een eerlijke prijsstelling is de sleutel tot het behouden van klantenloyaliteit.