Vals bericht ontvangen. En nu?
Het overgrote merendeel van de Nederlanders heeft het afgelopen jaar een vals bericht ontvangen, waarin criminelen zich voor doen als een bekend bedrijf en vragen naar bankgegevens, wachtwoorden of het doen van een betaling. Maar ook telefonisch wordt er door oplichters gevraagd om deze gegevens. Lees hier wat u kunt doen als u hier zelf mee te maken krijgt.
Informeer het bedrijf
Het is voor bedrijven niet mogelijk om te voorkomen dat oplichters gebruik maken van hun gegevens. Heeft u een vals bericht ontvangen? Informeer dan het bedrijf waarvan de gegevens zijn misbruikt. Met uw hulp kunnen zij hun klanten actief informeren over nieuwe voorbeelden van valse berichten en zo hopelijk slachtoffers helpen voorkomen.
Heeft u een vals bericht ontvangen met de naam Intrum? Dan kunt u contact met ons opnemen via 088-1189999 of email@intrum.com.
Meld het bij FraudeHelpdesk.nl
FraudeHelpdesk.nl maakt deel uit van Stichting Aanpak Financieel-Economische Criminaliteit in Nederland (SafeCin). Deze stichting wordt gesubsidieerd door de overheid en heeft als doel te voorkomen dat Nederlanders slachtoffer worden van fraude. Bijvoorbeeld door actief voorlichting te geven over de diverse vormen van fraude en meest recente meldingen. En fraudeslachtoffers te begeleiden naar de juiste instanties. Ook via deze weg kunt u helpen voorkomen dat anderen het slachtoffer worden van deze vormen van oplichting.
Heeft u een vals bericht ontvangen? Dan adviseren wij u om deze ook te melden bij de Fraudehelpdesk.
Gereageerd op een vals bericht?
Heeft u per ongeluk toch gereageerd op een vals bericht, dan is het belangrijk om actie te ondernemen. Denk aan de volgende punten:
Heeft u wachtwoorden ingevuld? Verander deze dan zo snel mogelijk. Ook op andere websites waar u hetzelfde wachtwoord gebruikt.
Heeft u uw bank- of creditcardgegevens ingevuld? Breng uw bank of creditcardmaatschappij hiervan op de hoogte.
Doe digitaal aangifte bij de politie.