Valse e-mail 

Let op: Fraudeurs hebben op 20 en 21 september 2021 een vals e-mailbericht verstuurd waarin de naam van Intrum misbruikt is. De valse e-mail is afkomstig van 'mailneroply@intrum.com' en heeft het onderwerp 'Laatste Aanmaning! Voorkom inbeslagname'. De e-mail is vals. Wij willen u uitdrukkelijk verzoeken de e-mail te verwijderen en evt. melding te maken bij de fraude helpdesk. Wilt u zien of uw ontvangen e-mail juist is, klik dan hier.

6 tips voor het herkennen van een valse e-mail

6 tips voor het herkennen van een valse e-mail

Steeds meer consumenten ontvangen valse e-mails waarin wordt gevraagd naar (bank)gegevens, wachtwoorden of het doen van een betaling. Deze vorm van digitale oplichting heet phishing. Lees hieronder hoe u kunt herkennen of een e-mail van Intrum echt is.

Tip 1: Check de afzender

Het e-mailadres van Intrum eindigt altijd op @intrum.com. Heeft u een e-mail ontvangen met een ander e-mailadres als afzender? Dan is de e-mail niet echt. Maar let op: Criminelen kunnen ook een e-mailadres vervalsen, waardoor het e-mailadres van de afzender toch betrouwbaar lijkt.

Tip 2: Is de e-mail aan u gericht?

E-mails van Intrum zijn altijd aan u persoonlijk gericht. Een valse e-mail herkent u aan een algemene aanhef als “Geachte heer, mevrouw,”. Ook hier geldt dat een persoonlijke aanhef geen garantie is voor een echte e-mail.

Tip 3: Herkent u de openstaande rekening?

Ontvangt u een e-mail van Intrum? Dan heeft u een openstaande rekening niet op tijd betaald. Het bedrijf of instantie waar u de openstaande rekening heeft, heeft deze aan ons overgedragen om te incasseren. De naam van het bedrijf of instantie staat in onze e-mail. Net als het bedrag van de openstaande rekening plus eventuele incassokosten en rente.

Wanneer wij u voor meer informatie of inloggen verwijzen naar onze website, dan begint de link altijd met intrum.com of customerportal.intrum.com. Online betalingen met iDEAL doet u via pay.buckaroo.nl.

Zo checkt u waar een link heen gaat:

  • Op pc of laptop: Zweef met het muispijltje boven een link. Linksonder op het scherm of vlak boven de muiscursor verschijnt het webadres waarnaar de link verwijst;
  • Op smartphone of tablet: druk de link in totdat er een venstertje verschijnt met het webadres.

In alle gevallen is er sprake van een beveiligde SSL verbinding, te herkennen aan het groene slotjes of https in de browser. 

Tip 5: Zit er een bijlage bij de e-mail?

Alle informatie over de openstaande rekening en betalen staat in de e-mail zelf. Alleen in bijzondere gevallen sturen wij een bijlage mee in .pdf format. Bijvoorbeeld wanneer u ons vroeg om aanvullende documenten. Twijfelt u over de echtheid van de e-mail? Of ontvangt u een e-mail met een ander bestandstype? Open de bijlage dan niet en neem contact met ons op. 

Tip 6: Vraagt de afzender gegevens?

Wij vragen u nooit om bankgegevens of wachtwoorden. Krijgen wij geen contact met u? Dan vragen wij mogelijk wel om contactinformatie als (mobiel) telefoonnummer. Contactinformatie wijzigt u veilig via uw persoonlijke pagina

Voorbeelden van valse berichten

Tot slot vindt u hier voorbeelden van valse berichten waarin de naam van Intrum onterecht gebruikt is. Als de door u ontvangen e-mail hierbij staat is deze niet echt. Klik in dat geval niet op links in de e-mail en verwijder de e-mail van uw computer.

Hulp nodig? Wij helpen u graag

Twijfelt u na het lezen van bovenstaande tips nog steeds of uw e-mail van Intrum echt is? Neem dan contact met ons op via 088-1189999 of email@intrum.com. Wij helpen u graag verder.