Vals sms-bericht 

Let op: Op 23-9-2020 zijn frauduleuze sms-berichten verstuurd waarin de naam van Intrum misbruikt is. Deze sms-berichten zijn vals. Hierin wordt gevraagd om direct te betalen om een beslagprocedure te voorkomen. Doe dit niet. Meer lezen over het bericht? Klik hier

Valse sms-berichten

Er zijn phishing sms-berichten verstuurd uit naam van Intrum (Justitia). In de sms wordt de ontvanger gevraagd om direct te betalen om inbeslagname te voorkomen. Deze sms-berichten zijn vals en wij willen u uitdrukkelijk waarschuwen om niet op de link in het bericht te klikken.

Hoe ziet het sms-bericht eruit?

Wanneer u een sms heeft gekregen van een telefoonnummer dat u niet kent en de volgende tekst bevat, willen wij u uitdrukkelijk vragen om deze sms te verwijderen. Klik niet op de link en/of maak geen bedrag over naar het genoemde rekeningnummer! Het gaat hier om een valse (phishing) sms. 

Vals sms-bericht van 14-9-2020 en 23-9-2020.
Vals sms-bericht van 31-8-2020
Vals sms bericht van 13-07-2020

In juli en augustus 2020 zijn door fraudeurs sms berichten verstuurd waarin gevraagd wordt om een bedrag over te maken naar een rekeningnummer. Doe dit niet. De sms-berichten zijn o.a. afkomstig van de telefoonnummers 0651254050 en 0616032552. Wij raden u aan de sms-berichten te verwijderen. Meer lezen over deze vorm van fraude? Kijk op www.fraudehelpdesk.nl.

Eerdere valse sms berichten

Wanneer u per ongeluk op de link klikt, komt u op de website van ING, Bunq of Regiobank. Hier kunt u doorklikken naar de betaalomgeving van uw eigen bank. Let op: betaal niet! Wij willen u uitdrukkelijk verzoeken de website te sluiten. De e-mail is vals en het werk van criminelen die mogelijk uit zijn op uw betaalgegevens. 

Wat gebeurt er als ik geklikt heb?

U landt op een pagina van Bunq, Regiobank of ING Bank. Hierop wordt gevraagd om een betaling te voldoen. Wanneer u ervoor kiest om veilig te betalen wordt u doorgeleid naar de betaalomgeving van uw eigen bank. Hier betaalt u vervolgens aan de phishers en bestaat de kans dat uw betaalgegevens in verkeerde handen geraken. Betaal om die reden absoluut niet. Toch betaald? Meld dit bij de betreffende bank. 

Verder geldt:

  • Heeft u wachtwoorden ingevuld? Verander deze dan direct. Ook op andere websites waar u hetzelfde wachtwoord gebruikt.
  • Heeft u creditcardgegevens ingevuld? Neem dan contact op met uw creditcardmaatschappij.
  • Heeft u een e-mailadres ingevuld? Dan kunt u (meer) spam ontvangen. Klik bij spam niet op het linkje om u af te melden als het geen bekende partij is of als u geen relatie met het bedrijf heeft, bijvoorbeeld door een bestelling. Spammers zien dit als een bevestiging dat de mail ontvangen is. U ontvangt dan nog meer spam.
  • Heeft u per ongeluk betaald? Neem dan alstublieft contact op met uw bank. 

Fraude Helpdesk

Intrum heeft het valse bericht gemeld bij de  Fraude Helpdesk. Op de website van de Fraude Helpdesk wordt gemeld dat er een vals bericht is uitgegaan vanuit 'Intrum Justitia'.

Let op: het bericht is absoluut niet afkomstig van Intrum.

Melding maken bij Fraude Helpdesk

Op de website van de Fraude Helpdesk kunt u melding maken van het feit dat u het slachtoffer bent van een phishing actie. De site is https://www.fraudehelpdesk.nl/

Ik word gebeld door een onbekend nummer!

Wordt u gebeld door een onbekend nummer met het dreigende verzoek te betalen? Beantwoord dit verzoek dan absoluut niet, maar meld dit online bij de Fraude Helpdesk. U bent in dit geval niet gebeld door Intrum, maar door criminelen die phishing berichten verspreiden.

Hoe herken ik phishing berichten?

De Consumentenbond heeft hier duidelijke informatie over op haar website: https://www.consumentenbond.nl/veilig-internetten/phishing-via-sms

Kijk bij twijfel altijd even op de website van de betreffende organisatie waarvan de naam misbruikt wordt of op de website van de Fraude Helpdesk.