Let op: Phishingmails in omloop! 

Ontvang je e-mails die beweren van Intrum te zijn, maar twijfelachtig overkomen? Wees alert! Deze berichten zijn mogelijk phishing en niet afkomstig van Intrum.
Open geen links of bijlagen en neem bij twijfel direct contact met ons op.

Nederlanders tonen stalen zenuwen – Europa raakt bij economisch nieuws eerder in de stress.

Ook blijkt uit het onderzoek dat 6 op de 10 Nederlanders spaart voor een “financieel noodpakket”, dit is in lijn met het Europese gemiddelde. Amsterdam, 20/12/2025. – Uit het European Consumer Payment Report 2025 van Intrum blijkt dat economische berichtgeving een grote emotionele impact heeft op consumenten in veel Europese landen. Maar Nederlanders vormen hierin een opvallende uitzondering. Waar in landen als Portugal bijna de helft van de consumenten aangeeft dat economische headlines stress of angst veroorzaken (47%), ervaart in Nederland slechts 15% een negatieve emotionele reactie op economische ontwikkelingen. Uit Intrum’s nieuwe Money Management Index (MMI) blijkt dat Nederland, in vergelijking tot andere Europese landen, een relatief kleine groep (10%) kent met een hoog risico op financiële problemen.

Deze uitkomsten laten zien dat Nederlanders, in vergelijking met de rest van Europa, rationeler, minder emotioneel beïnvloedbaar en financieel stabieler zijn. Het onderzoek is gebaseerd op een representatieve enquête onder ruim 20.000 consumenten in 20 Europese landen, waarvan 1.000 in Nederland. Het onderzoek is afgelopen augustus in opdracht van Intrum verricht door FT Longitude, een internationaal onderzoeksinstituut. 

Financieel nuchter en mentaal veerkrachtig

Michiel Dietz, Market Director van Intrum Nederland licht toe: “Hoewel veel Europese huishoudens zwaar worden geraakt door voortdurende prijsstijgingen en economische onzekerheid, weten Nederlanders hun emoties opvallend goed te beheersen.  Ze geven aan economische nieuws goed te verwerken zonder dat dit hun dagelijks leven, uitgavenpatroon of financiële planning beïnvloedt.” Het onderzoek van Intrum laat zien dat consumenten in andere landen sneller onrustig worden door economische vooruitzichten en nieuws over rente, inflatie of arbeidsmarktontwikkelingen. “Dit in tegenstelling tot de Nederlandse consument, die is bijzonder evenwichtig.” 

Picture1 ECPR2025

Deze verschillen tonen aan dat emoties een cruciale rol spelen in financieel gedrag — behalve in Nederland, waar stabiliteit en zelfbeheersing domineren.

6 op de 10 Nederlanders spaart voor “financieel noodpakket”, terwijl slechts 3 op de 10 zich zorgen maakt over grote uitgaven

Onder druk van geopolitieke spanningen en economische fluctuaties spaart iets meer dan 6 op de 10 Nederlanders voor noodgevallen. Daarmee scoren Nederlanders gemiddeld in Europa. Zweden en Duitsland liggen met 49 en 51% ruim onder het gemiddelde, terwijl Ieren en Denen met respectievelijk 74 en 71% het meest sparen voor tijden van nood. Nederlanders maken zich gemiddeld genomen het minst zorgen over grote uitgaven. Nederland scoort van de 20 Europese landen na Zwitserland met 30% het laagst. Dat is in Zuid-Europa wel anders. Portugal, Italië, Griekenland en Spanje voeren de lijst aan. 

Nieuwe inzichten via Intrums Money Management Index

Intrum introduceert in het rapport de Money Management Index (MMI), een analysekader dat consumenten indeelt op basis van financieel gedrag en weerbaarheid. 

Picture2ECPR2025

Fragile – hoog risico op financiële problemen en beperkte ruimte om onverwachte kosten op te vangen.|
Coping – kunnen rekeningen betalen, maar hebben weinig buffer bij economische schokken.
Resilient – financieel stabiel, plannen vooruit en blijven kalm onder onzekerheid.

Michiel Dietz van Intrum: “Een hoger inkomen staat niet gelijk aan financiële stabiliteit. De MMI maakt duidelijk dat financiële stabiliteit zelden volledig afhankelijk is van inkomen. Gedrag, planning, emotionele controle en kennis spelen een veel grotere rol.

Het onderzoek laat verder zien dat 77% van de Nederlanders betalen hun rekeningen op tijd, het Europees gemiddelde ligt op 76%. 

Wij maken jaarlijks 100.000’en betaalafspraken in Nederland. Dat zijn echt niet alleen mensen uit de “fragile” categorie. We zien steeds vaker dat dit ook mensen zijn uit de “coping”- en “reslilient”-categorie. Financiële gezondheid is belangrijk voor iedereen. We zetten daarom onder andere in op educatieve programma’s en technologie voor vroegsignalering.

 

Download het European Consumer Payment Report >>>

Ecpr 2025 Report Image Hero