Sociaal incasseren begint bij uzelf

Eerst kijken, dan pas kopen. In ons huidige consumentenklimaat is achteraf betalen en kopen op afbetaling steeds normaler geworden. Waar vroeger simpelweg eerst gespaard werd voor een aankoop kun je vandaag de dag zelfs bij de zelfscankassa van Hennes & Maurits kiezen voor achteraf betalen via Klarna. De consequenties van te laat betalen worden steeds vaker vooruit geschoven, met alle gevolgen van dien. En als betaling echt uitblijft doen organisaties een beroep op credit management organisaties om de rekening geïncasseerd te krijgen.

Sociaal incasseren als trend

De trend vanuit onze markt is om met sociaal incasseren de aandacht te krijgen van u als opdrachtgever. Sociaal incasseren als middel om gemaakte achterstanden te incasseren via laagdrempelige methodes of betalingsregelingen. Maar waarom zou de markt deze achterstanden wel kunnen oplossen en u als opdrachtgever niet? U wilt toch ook sociaal zijn naar uw klant toe, maar kunt u dat wel?

Legio mogelijkheden

Facturen moeten duidelijk zijn. Acties voor de consument moeten gemakkelijk te herleiden zijn en ook begrijpelijk geschreven zijn voor laaggeletterden of voor wie Nederlands niet de moedertaal is. Idealiter heeft een brief een FAQ en een QR-code om snel te kunnen betalen via de bank-app. Denk bij sociale incasso ook aan gepersonaliseerde e-mails met een link naar een online portal of een interactieve videoboodschap waar men eenvoudig betaalafspraken kan maken.  De mogelijkheden zijn legio, nu de uitvoering nog.

Bedrijven willen wel, maar kunnen vaak niet

En daar zit voor veel van onze opdrachtgevers nu juist de crux. De wil om deze mogelijkheden te bieden en een socialer incassobeleid te voeren is er wel, maar intern is dit vaak lastig te organiseren. Geen tijd, geen prioriteit, geen IT-capaciteit, teveel risico’s en te weinig handen.

Veel organisaties vervallen in het ouderwetse model van factuur – 1e herinnering – 2e herinnering – en mogelijk zelfs een gerechtelijk traject met alle kosten die daarmee gepaard gaan. Een proces met weinig oog voor de mens achter de factuur en vaak weinig effectiviteit.

Beginnen bij het begin

Onderzoek wijst uit dat verreweg de meeste debiteuren wel willen betalen, maar dit om uiteenlopende redenen niet doen. Een deel daarvan kan simpelweg niet betalen. Een veel kleiner deel wíl niet betalen. Maar als een klant wel wil betalen, maar niet kan, hoe zinvol is het dan om hem te confronteren met incassokosten en nog erger, het voeren van een gerechtelijke procedure met alle kosten die daarbij horen? Onze ervaring is dat het merendeel van de achterstanden al ingelopen kunnen worden aan het begin van het debiteurenproces.

Wanneer aan het begin van de keten, een strak en helder beleid gevoerd wordt, is de kans dat een factuur in de minnelijke fase al voldaan wordt vele malen groter. Zo houden organisaties hun financiële voetafdruk beperkt.

Collection as a Service (CaaS)

Intrum ziet hier de rol van financiële dienstverlener om Collection as a Service (CaaS) als norm aan te bieden. Vanaf het moment dat een product of dienst geleverd is en betaling van uw factuur uitblijft kunt u gebruik maken van onze technologie en database om uit eigen naam laagdrempelig alle middelen in te zetten om een directe betaling te stimuleren of om een betalingsregeling te treffen. Nog belangrijker zijn onze specialisten die uw klant telefonisch te woord kunnen staan om in de offline wereld facturen uit te leggen en dan afspraken te maken. Wij weten uit ervaring dat persoonlijk contact het verschil kan maken in veel situaties.

Duurzaam en effectief debiteurenbeheer met oog voor de klant én uw openstaande rekening. Dit met het gemeenschappelijke doel om onnodige incasso- en gerechtelijke kosten te voorkomen en een schuldenvrije toekomst in het vizier te houden. Sociaal incasseren als norm. Doet u mee?

Meer weten?

Benieuwd welke impact CaaS kan hebben op uw churn, cashflow én uw klanttevredenheid kan hebben? Wij praten u graag bij. Neem contact met ons op via dit formulier.