European Payment Report 2020 

De corona uitbraak heeft wereldwijd effect op de economie. Wat merken bedrijven daar nu al van en hoe zien zij de toekomst? Lees het in het European Payment Report 2020. Klik hier

Hoe de digitale transformatie leidt tot uitdagingen voor consumenten en de credit manager

De digitalisering van de economie, communicatie en contact raakt ieder individu. De ontwikkelingen volgen elkaar snel op en bieden vele kansen. Maar gaan we niet te snel voorbij aan de keerzijde van de digitale vooruitgang en de gevaren die ontstaan voor bepaalde groepen in de samenleving?

Online is fijn

Veertig procent van de Nederlanders geeft aan nu meer online uitgaven te doen dan een jaar geleden, blijkt uit Intrum’s European Consumer Payment Report. Dit komt met name door het gemak van online winkelen, geeft 22 procent van de respondenten aan. Dit gemak heeft echter ook een keerzijde. Veertig procent van de jongeren (18-25 jaar) laat namelijk weten dat ze hierdoor meer uitgaven doen. Van de ondervraagde jongeren zegt 35 procent hier uiteindelijk duurder door uit te zijn dan ze wilden. Social media zet jongeren daarbij extra onder druk om uitgaven te doen die niet binnen hun budget passen, geeft ruim één derde van de jongeren aan. Dit is zorgwekkend, omdat bijna één derde (28%) van de jongeren eveneens antwoordt hun financiële situatie niet op orde te hebben. RTL berichtte onlangs over de gevolgen hiervan.

Mijn gegevens?

Het onderzoek van Intrum wijst uit dat één derde van de Nederlandse respondenten zich zorgen maakt over de mogelijkheid dat hun persoonlijke gegevens bij het online winkelen in verkeerde handen terechtkomen. Dit geldt zelfs voor de helft van de jongeren. Zij lijken zich meer bewust te zijn van de gevaren van internetcriminaliteit. In dit kader is het opvallend dat dezelfde groep aangeeft nooit de algemene voorwaarden of het privacy beleid van een webwinkel te lezen, waarin vermeld staat wat er met hun persoonsgegevens gebeurt.

Duurzaamheid

De digitalisering maakt het gemakkelijk om grensoverschrijdend te consumeren. Toch geeft twee derde van de Nederlandse respondenten aan de voorkeur te geven aan een online leverancier uit Nederland in plaats van een leverancier uit het buitenland. Desalniettemin heeft de helft van de respondenten in de voorbije twaalf maanden een bestelling gedaan bij een webwinkel buiten Nederland. Hierbij is met name China populair. Wanneer men een bestelling plaatst over grens gaan de grootste zorgen uit naar de kwaliteit van het product. Slechts 18 procent van de consumenten maakt zich zorgen om zijn of haar bescherming en rechten en slechts 27 procent denkt aan duurzaamheid en milieu.

Cashloos

De helft van de Nederlandse bedrijven denkt dat er binnen 10 jaar een cashloze maatschappij zal zijn ontstaan, blijkt uit onderzoek van Intrum onder Nederlandse bedrijven. Een cashloze maatschappij betekent een nationale economie waarin digitale transacties (iDEAL, digitale overschrijvingen etc.) de plaats hebben ingenomen van fysieke munten en bankbiljetten. Online zijn cash-betalingen uiteraard niet mogelijk, maar in de huidige maatschappij is er nog steeds een groep afhankelijk van fysiek geld. Igo Boerrigter van de TU Delft duidde onlangs dat er een generatiekloof bestaat over de perceptie van geld. “Ouderen zien contant geld als hun basis, en het digitale geld op hun rekening als een buffer. Jongere zien hun bankrekening echter als de basis en cash als ‘extra geld’.” De verschuiving van cash – maar ook acceptgirokaarten – naar digitale betalingen is onomkeerbaar. Belangrijk is echter dat ouderen hiervan niet de dupe worden.

Hulp

De digitale transformatie biedt naast de voornoemde uitdagingen ook voordelen. Een voorbeeld hiervan vindt een consument in de app van zijn of haar bank. Hierin wordt veelal aangegeven welke uitgaven er aan gaan komen. De consumenten die minder digitaal zijn zullen echter nog steeds de juiste informatie en handvatten aangedragen moeten krijgen om zich staande te houden in de digitale economie.

“Hier ligt een verantwoordelijkheid voor het credit management”, stelt Carlijn Hofland, Marketing Director van Intrum Nederland. “Kennis van de verschillende klantgroepen en hun behoeften is hierbij essentieel. Op basis daarvan kan op ieder moment de juiste informatie aangedragen worden, zodat ook de minder digitale klant zich geholpen voelt.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan het voorkomen van schulden door het online bestelgemak te combineren met verantwoord betaalgemak en heldere informatie over de financiële gevolgen. Mocht een klant hulp nodig blijken te hebben bij het afhandelen van zijn financiële verplichtingen, zijn digitale hulpmiddelen fijn maar opzichzelfstaand niet de oplossing. Concreet zien wij bijvoorbeeld dat steeds meer organisaties ervoor kiezen om betaallinks te sturen per sms. Los van het feit dat de informatie in een sms summier is, geeft 75% van de Nederlandse consumenten er nog de voorkeur aan om via de laptop/desktop te betalen (bron: Betaalvereniging Nederland). Het is dus belangrijk om kennis te hebben van (‘het verhaal’ van) de klant, de wijze waarop het eerdere contact met de klant verlopen. Daar kan de oplossing op afgestemd worden.”

ECPR 2019 en Credit Expo 2019

Intrum heeft gegevens verzameld van 24.398 consumenten in 24 Europese landen om inzichten op te doen over het alledaagse leven van Europese consumenten, hun uitgaven en bekwaamheid om hun financiën te beheren. Deze algemene gegevens zijn gepresenteerd in het European Consumer Payment Report. Eind november 2019 komt het ECRP 2019 uit. Meer informatie over Intrum of het rapport kunt u eventueel inwinnen op de aanstaande Credit Expo. Bezoek hiervoor stand 30.

Credit Expo bezoeken? Meld u hier aan. 

Vragen? We horen het graag.