Intrum en het Schuldenknooppunt

Bij het Schuldenknooppunt staat dataveiligheid voorop. Daarom werken we met eHerkenning voor organisaties die via het webportaal aansluiten. Dat betekent dat deze organisaties ook het proces van het aanvragen van eHerkenning moeten doorlopen. En dat kan best lastig zijn, omdat dit bij iedere organisatie anders werkt. Het begint al met het uitzoeken wie daar intern verantwoordelijk voor is. Intrum, het grootste bedrijf voor incasso en credit management ter wereld, doorliep deze procedure om aan te sluiten op het Schuldenknooppunt. In dit blog deelt Mathijs Busse, teammanager Consumer Financials bij Intrum, zijn verhaal.

Zoektocht naar eHerkenningbeheerder binnen Intrum

Mathijs vertelt: “Een voordeel van het Schuldenknooppunt is dat data op een veilige manier uitgewisseld kan worden. Die veiligheid zit onder andere in het feit dat er alleen ingelogd kan worden op het portaal van het Schuldenknooppunt met eHerkenning. Om toegang te kunnen krijgen tot het platform startte ik mijn zoektocht naar de eHerkenningbeheerder binnen Intrum. Logischerwijs informeerde ik allereerst bij IT, maar zij waren niet bekend met eHerkenning. Het Schuldenknooppunt adviseerde mij om aan te kloppen bij onze Finance afdeling, omdat zij mogelijk al gebruik zouden maken van eHerkenning. Dit bleek niet het geval te zijn.”

Marketingafdeling was al bekend met eHerkenning

Mathijs: “Een paar dagen later sprak ik een collega van Marketing en Sales, die bezig was met het voorbereiden van een online sessie met het Schuldenknooppunt. Terloops kwam eHerkenning ter sprake, waar hij direct op aansloeg. Onze Marketing en Sales afdeling bleek al gebruik te maken van eHerkenning voor deelname aan aanbestedingen. Hij wist mij te vertellen dat ik bij HR verder geholpen zou kunnen worden, en zo geschiedde.”

De HR afdeling beheerde eHerkenning

HR bleek de eHerkennningstool van Intrum te beheren. “Toen ik eenmaal wist waar ik moest zijn verliep de aanvraag van mijn eHerkenning ‘inlogmiddel’ voorspoedig. Ik kon online een afspraak inplannen voor de persoonlijke verificatie en het overhandigen van de inloggegevens. Op de afgesproken datum kwam een medewerker van eHerkenning mijn identiteitsbewijs bij mij thuis controleren, waarna ik de inloggegevens in ontvangst mocht nemen.”

Laatste drempel: toegang tot het Schuldenknooppunt

“Tijdens het inloggen bleek ik nog geen toegang te hebben tot het Schuldenknooppunt: ik kreeg de melding  ‘not authorized’. De eHerkenningsbeheerder van Intrum moest mijn ‘inlogmiddel’ nog koppelen aan het Schuldenknooppunt. Nadat het juiste vinkje was gezet, had ik toegang tot het portaal.  Bij het gebruiken van het eHerkenning inlogmiddel krijg je een sms toegestuurd om de tweestapsverificatie kunnen voltooien. Gemakkelijk en veilig, waardoor ik nu dagelijks gebruik kan maken van de vele voordelen die het Schuldenknooppunt biedt.”

-Mathijs Christian Busse, 21 april 2021